Świątynia Jerozolimska

  • 13,00 zł
  • Niedostępny
  • szt.
  • Dodaj recenzję:
  • Przedstawiamy kolejny tomik z serii Archeolog czyta Biblię. Publikacja omawia znaczenie Świątyni Jerozolimskiej w dziejach narodu wybranego. Książka zawiera liczne rysunki przedstawiające wnętrze Świątyni, wyposażenia oraz kolorowe fotografie ukazujące jej otoczenie. Jest to pozycja o charakterze popularnym.

    WSTĘP
    Kiedy w roku 70 po Chr. wojska Tytusa wkroczyły do Jerozolimy, rozegrała się jedna z największych tragedii w historii narodu wybranego. Wódz zawołał, iż godzi się, aby kapłani zginęli wraz z przybytkiem i nakazał wymordować personel świątynny, a samą świątynię spalić. Na tryumfalnym Łuku Tytusa do dziś podziwiać można relief przedstawiający wynoszoną ze świątyni menorę. W ten sposób przestała istnieć centralna instytucja judaizmu biblijnego. W świątyni powstałej w X stuleciu przed Chr., a potem odbudowywanej po kolejnych najazdach przez Zorobabela i przebudowanej przez Heroda, skupiał się kult sprawowany przez wyznawców Jahwe. Tu składano codzienne ofiary całopalne i tu pielgrzymowano trzykrotnie w ciągu roku w związku ze świętami regalim, znanymi także jako "święta pielgrzymie"; stąd wypędzano kozła ofiarnego na pustynię podczas [om Kippur, by zgładzić grzechy narodu; tu uczono Prawa i jego interpretacji. Świątynia przez wieki pozostawała centralnym punktem odniesienia religijności pobożnych Żydów. Gdy jej zabrakło, przywódcy narodu wybranego potrzebowali aż dwudziestu lat, by otrząsnąć się z pierwszego szoku i podjąć kroki ratujące judaizm.
    Wtedy to w miejscowości Iabne zebrali się faryzeusze, którzy sami siebie określili rabinami, by szukać nowego kształtu religii pozbawionej świątyni. Odniesiono się do Prawa, którego znajomość i interpretacja stały się naczelnym wyznacznikiem religijności. W ten sposób rozpoczął się judaizm rabiniczny, którego poglądy zostały spetryfikowane przede wszystkim w Misznie i Talmudzie.
    Oddajemy do rąk Czytelników kolejny tomik z serii "Archeolog czyta Biblię'; poświęcony świątyni w Jerozolimie. Do jego powstania przyczyniło się kilku autorów. Ks. Sławomir Stasiak zaprezentował Namiot Spotkania, który stał się pierwowzorem późniejszej świątyni, oraz tzw. Drugą Świątynię, czyli przybytek odbudowany przez Żydów po powrocie z niewoli babilońskiej około 536 roku. Joanna Jaromin zatrzymała się w swych rozważaniach nad Pierwszą Świątynią, wybudowaną przez króla Salomona, ks. Mariusz Rosik natomiast ukazał rozmach prac budowlanych przeprowadzonych przez Heroda Wielkiego. W ten sposób nakreślone zostały zasadnicze rysy historii przybytku w Jerozolimie.
    Wyrażam głęboką nadzieję, że lektura tego opracowania pozwoli nie tylko zagłębić się w tajniki archeologii biblijnej, ale także posłuży głębszemu rozumieniu tak Starego, jak Nowego Testamentu. Bo przecież niemal każda księga Biblii odsyła czytelnika do tego naj świętszego miejsca religii judaistycznej, z którego do dziś pozostał jedynie zachodni mur zwany Ścianą Płaczu.

    ks. Mariusz Rosik

    Red. naukowy Mariusz  Rosik
    ss. 112
    format 120 x 163 mm
    oprawa broszurowa