Chrzest w Nowym Testamencie

  • 19,99 zł
  • szt.
  • Dodaj recenzję:
    • Producent: CHIB
    • Waga: 0.25 kg
    • Dostępność: Jest
      Czas realizacji: 1 - 2 dni robocze
    • Autor: Jack Cottrell
    • ISBN: 978-83-88252-50-1
    • Liczba stron: 186
    • Wymiary: 130x195 mm
    • Rok wydania: 2012

    Co na temat chrztu mówi dwanaście podstawowych tekstów Nowego Testamentu, skrupulatnie przeanalizowanych i opisanych w trzynastu rozdziałach książki?

    Wstęp
    Biblia nie milczy na temat chrztu. Zarówno sekcje narracyjne,
    jak i sekcje dydaktyczne, zawierają wiele wyraźnych i bezpośrednich
    stwierdzeń na ten temat. Są one rozrzucone po całym
    Nowym Testamencie, od Ewangelii i Dziejów Apostolskich, aż
    do listów Pawłowych i ogólnych (powszechnych).
    Głównym problemem dzisiaj, jeśli chodzi o zamieszanie
    związane z chrztem, nie jest brak materiału biblijnego, ale raczej
    bezwarunkowe przywiązanie do pewnych teologicznych założeń.
    Jest to niezwykle trudne – niektórzy by nawet powiedzieli,
    że niemożliwe – by być obiektywnym w czasie interpretowania
    Biblii. Mamy tendencję do tego, żeby czytać ją, a zwłaszcza
    fragmenty dotyczące chrztu, z wcześniej przyjętymi założeniami
    odnośnie tego, co dany fragment „musi tak naprawdę znaczyć”
    albo „z pewnością nie może znaczyć”.
    Z pełną świadomością związanych z tym trudności, naszym
    celem jest przestudiowanie nowotestamentowych fragmentów
    mówiących o chrzcie w taki sposób, jakbyśmy słyszeli czy widzieli
    je pierwszy raz. Tak, jak pewne kluczowe stwierdzenia
    byłyby zrozumiane przez tych, którzy słyszeli je jako pierwsi.
    Jak Nikodem zrozumiałby Ewangelię Jana 3,5? Jak słuchający
    Piotra zrozumieliby Dzieje Apostolskie 2,38? Jak Paweł zrozumiałby
    nakaz Ananiasza z Dziejów 22,16? Jak też pierwsi adresaci
    Listów do Rzymian i Kolosan interpretowaliby nauczania na
    temat chrztu, zawarte w tych listach? Jak odnosiliby to nauczanie
    do swojego życia? Jakie jest naturalne, bezpośrednie znaczenie
    fragmentów mówiących o chrzcie dla osoby, która teraz czyta
    Nowy Testament? Jak zrozumiałaby odniesienia do chrztu, jeśli
    nie znałaby albo nie byłaby przywiązana do żadnego konkretnego
    teologicznego punktu widzenia, np. reformowanego, katolickiego,
    luterańskiego, czy „campbellowskiego”1?
    Choć jest to niezwykle trudne, powinno być celem każdej
    egzegezy czy hermeneutyki. Musimy odrzucić wszystkie hermeneutyczne
    teorie, które mówią, że pierwotne znaczenie tekstu
    jest albo nie do odkrycia, albo nie ma znaczenia. Musimy
    podchodzić do Biblii z przekonaniem, że oryginalne znaczenie
    większości tekstów - i takie, jakie było w zamierzeniu autora,
    i takie, jak rozumieli je pierwsi adresaci - jest dla nas do odzyskania
    z dużą dozą prawdopodobieństwa. Musimy też uznawać
    to pierwotne znaczenie za precyzyjne i miarodajne.
    Nie chodzi o to, że perspektywa historyczna i teologiczna nie
    ma znaczenia przy dążeniu do tego celu. Musimy być gotowi na
    przyjęcie pomocy od każdego, kto już przestudiował dany tekst
    i posiada wiedzę potrzebną do jego właściwego zrozumienia. Nie
    możemy też zignorować właściwego ograniczenia nakładanego
    przez teologię systematyczną, jeśli chodzi o egzegezę, zwłaszcza
    jeśli wierzymy w logiczną spójność Biblii. O ile nie jesteśmy irracjonalistami,
    musimy wierzyć, że wszystkie biblijne doktryny
    są ze sobą spójne. Cokolwiek jest powiedziane na temat chrztu,
    musi to być zgodne z tym, co zostało powiedziane na temat takich
    tematów jak grzech, zbawienie i Kościół. Relacja między systematyczną
    teologią i egzegezą jest w pewnym sensie dialektyczna.
    Dane otrzymane z egzegezy fragmentów, których znaczenie jest
    wyraźniejsze, muszą być ciągle porównywane i zestawiane, żeby
    płynące z tego wnioski mogły być właściwie użyte do egzegezy
    innych (zwłaszcza trudniejszych) fragmentów.
    Biorąc pod uwagę tę dialektyczną relację – albo być może
    z jej powodu – musimy być bardzo sceptyczni względem każdego
    systemu, który zmusza nas, byśmy występowali przeciwko
    naturalnemu i oczywistemu znaczeniu dużej liczby fragmentów,
    zwłaszcza jeśli mówią o tym samym, np. o chrzcie. Trzeba zakwestionować
    wiarygodność systemu, który zmusza nas do interpretowania
    takich fragmentów w nienaturalny albo naciągany sposób,
    dzięki któremu wyciąga się z nich coś, czego w nich tak naprawdę
    nie ma. Innymi słowy, jeśli jedynym powodem naruszenia spójności
    grupy fragmentów jest powód dogmatyczny, to prawdopodobnie
    musimy przemyśleć nasz system teologiczny tak, żeby pozwolił
    nam na odkrycie prawdziwego znaczenia tych fragmentów.
    Naszym celem w tej książce jest danie przyzwolenia, aby tekst
    nowotestamentowy mówił tak obiektywnie jak to tylko możliwe,
    z minimum odniesienia do systemów teologicznych. Naszymi
    głównymi narzędziami będą studia lingwistyczne, leksykograficzne
    oraz tła, co jest uznaną od dawna hermeneutyczną zasadą porównywania
    Pisma z Pismem. Omówimy dwanaście fragmentów
    kluczowych dla znaczenia2 chrztu, w kolejności, w której pojawiają
    się one w naszych Bibliach. (Wszystkie cytaty pochodzą z Biblii
    Warszawskiej, o ile nie zaznaczono inaczej).

    SPIS TREŚCI
    Od wydawcy ....................................................................... 5
    Wstęp ................................................................................. 7
    1. Ewangelia Mateusza 28,19-20 ................................... 11
    2. Ewangelia Marka 16,15-16 ......................................... 23
    3. Ewangelia Jana 3,3-5 .................................................. 31
    4. Dzieje Apostolskie 2,38-39 (I) ................................... 43
    5. Dzieje Apostolskie 2,38-39 (II) .................................. 53
    6. Dzieje Apostolskie 22,16 ............................................ 65
    7. List do Rzymian 6,3-4 ................................................ 77
    8. 1 List do Koryntian 12,13 ......................................... 89
    9. List do Galacjan 3,26-27 .......................................... 101
    10. List do Efezjan 5,25-27 ............................................ 113
    11. List do Kolosan 2,11-13 ............................................ 123
    12. List do Tytusa 3,5 ..................................................... 135
    13. 1 List Piotra 3,21 ...................................................... 147
    Podsumowanie ............................................................... 156
    Przypisy .......................................................................... 159
    Wykaz skrótów .............................................................. 169

    Autor: Jack Cottrell
    Stron 186
    Format 130x195 mm
    ISBN 978-83-88252-50-1