Historia teologii chrześcijańskiej - oprawa twarda

  • 99,00 zł 98,99 zł
  • Niedostępny
  • szt.
  • Dodaj recenzję:
    • Producent: CHIB
    • Waga: 0.9 kg
    • Dostępność: Wyczerpane
      Czas realizacji: 1 - 2 dni robocze
    • Autor: Roger E. Olson
    • Liczba stron: 692
    • Wymiary: B5
    • Rok wydania: 2003

    Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, jest godna polecenia, zarówno ze względu na swą treść, jak też niewielką ilość publikacji o tej tematyce w języku polskim. Zgodnie z zamysłem autora jest to opowieść o postaciach i wydarzeniach, które przez wieki w sposób znaczący wpływały na kształtowanie się tożsamości chrześcijaństwa. Praca ta pomaga zrozumieć, co się działo przez kolejne stulecia i dlaczego zdarzenia te miały tak istotny wpływ na myśl i wiarę nie tylko ludzi żyjących wówczas, ale także na kolejne pokolenia, oddziałując na przekonania i sposób praktykowania wiary.

    Historia teologii chrześcijańskiej jest pracą napisaną przejrzyście pod względem budowy i języka, chociaż jednocześnie wymaga co najmniej podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej i historii Kościoła. Autor nie tylko opo­wiada dzieje powstawania i kształtowania się doktryn chrześcijańskich - w całej ich różnorodności - ale także wyjaśnia, dlaczego kwestie, które były poruszane w różnych okresach historii Kościoła, miały tak doniosłe znaczenie dla żyjących wówczas chrześcijan i z jakiego powodu są ważne dla wierzących z XXI wieku.

    SPIS TREŚCI:

    WYKAZ SKRÓTÓW
    OD WYDAWCY
    PRZEDMOWA
    WPROWADZENIE
    Teologia chrześcijańska jako opowieść
    CZĘŚĆ I AKT PIERWSZY: SPRZECZNE WIZJE CHRZEŚCIJAŃSTWA II WIEKU....
    ROZDZIAŁ 1 KRYTYCY I SEKCIARZE WYWOŁUJĄ ZAMIESZANIE
    37
    Gnostycyzm 37
    Montanizm 40
    Celsus 42
    Teologia gnostycka 45
    Wczesnochrześcijańska reakcja na gnostycyzm 48
    ROZDZIAŁ 2 OJCOWIE APOSTOLSCY WSKAZUJĄ DROGĘ 51
    Klemens Rzymski 53
    Didache 55
    Ignacy Antiocheński 57
    Polikarp 60
    List Barnaby 60
    Pasterz Hermasa 61
    Znaczenie Ojców Apostolskich 64
    ROZDZIAŁ 3 APOLOGECI BRONIĄ WIARY 65
    Filozofia grecka 66
    Grupy apologetów 68
    Justyn Męczennik 69
    Atenagoras z Aten 73
    Teofil z Antiochii 75
    Dwuznaczne dziedzictwo apologetów 77
    ROZDZIAŁ 4 IRENEUSZ DEMASKUJE HEREZJE 79
    Życie i służba Ireneusza 79
    Ireneusz i gnostycyzm  82
    Ireneuszowa koncepcja odkupienia 84
    CZĘŚĆ II NARASTANIE KONFLIKTU: NAPIĘCIA I PRZEMIANY W III WIEKU 89
    ROZDZIAŁ 5 MYŚLICIELE Z AFRYKI PÓŁNOCNEJ BADAJĄ FILOZOFIĘ 95
    Życie i działalność Klemensa Aleksandryjskiego 96
    Klemens Aleksandryjski i filozofia grecka 97
    „Prawdziwy gnostyk” 99
    Życie i działalność Tertuliana 101
    Teologia Tertuliana 104
    Tertulian o Trójcy 106
    ROZDZIAŁ 6 KŁOPOTLIWY SPADEK PO ORYGENESIE 111
    Życie i działalność Orygenesa 112
    Orygenes o wierze i rozumie 116
    Orygenes i alegoryczna interpretacja Pisma Świętego 118
    Orygenes i nauka o Bogu 120
    Orygenes i koncepcja Logosu 121
    Pogląd na zbawienie. Dziedzictwo Orygenesa 124
    ROZDZIAŁ 7 CYPRIAN Z KARTAGINY NAWOŁUJE DO JEDNOŚCI 127
    Znaczenie Cypriana 127
    Życie i działalność Cypriana 129
    Cyprian a doktryna zbawienia 132
    Pogląd Cypriana na jedność Kościoła 134
    Dziedzictwo Cypriana 136
    ROZDZIAŁ 8 CHRZEŚCIJAŃSTWO ZWIERA SZEREGI 139
    Rola biskupów 140
    Zasady wiary  143
    Kształtowanie się kanonu chrześcijańskiego Pisma Świętego 146
    CZĘŚĆ III WIELKI KRYZYS WSTRZĄSA KOŚCIOŁEM: KONTROWERSJE
    WOKÓŁ NAUKI O TRÓJCY 151
    ROZDZIAŁ 9 SPORY ALEKSANDRYJCZYKÓW DOTYCZĄCE SYNA BOŻEGO 155
    Ariusz z Aleksandrii 155
    Aleksander z Aleksandrii 158
    Arianizm 159
    Odpowiedź Aleksandra 161
    ROZDZIAŁ 10 SOBÓR NICEJSKI JAKO ODPOWIEDŹ KOŚCIOŁA 165
    Sobór w Nicei 165
    Nicejskie Wyznanie Wiary 168
    Sobory ekumeniczne 171
    ROZDZIAŁ 11 ATANAZY WYTRWALE BRONI WIARY 175
    Życie i działalność Atanazego 175
    Teologia Atanazego 182
    ROZDZIAŁ 12 OJCOWIE KAPADOCCY KOŃCZĄ SPÓR 187
    Znaczenie Ojców Kapadockich 188
    Bazyli z Cezarei 190
    Grzegorz z Nazjanzu 191
    Grzegorz z Nyssy 193
    Teologia Bazylego Wielkiego 194
    Teologie dwóch Grzegorzy 200
    Dziedzictwo Ojców Kapadockich 207
    Sobór w Konstantynopolu 209
    CZĘŚĆ IV KOLEJNY KRYZYS W KOŚCIELE: KONFLIKT DOTYCZĄCY
    OSOBY CHRYSTUSA
    211
    ROZDZIAŁ 13 SPÓR SZKÓŁ ANTIOCHEŃSKIEJ I ALEKSANDRYJSKIEJ
    O OSOBĘ CHRYSTUSA
    215
    Różne hermeneutyki biblijne 216
    Odmienne soteriologie 218
    Dwa podejścia do chrystologii 219
    Herezja Apolinarego 221
    Dualistyczna chrystologia Teodora z Mopsuestii 222
    ROZDZIAŁ 14 NESTORIUSZ I CYRYL ZAOGNIAJĄ SPÓR 225
    Chrystologia Cyryla z Aleksandrii 231
    Sobór w Efezie 233
    ROZDZIAŁ 15 SOBÓR W CHALCEDONIE STRZEŻE TAJEMNICY 237
    Kontrowersja po Soborze Efeskim 239
    Eutyches i kontrowersja eutychiańska 241
    Synod zbójecki 242
    Sobór Chalcedoński i Symbol chalcedoński 245
    ROZDZIAŁ 16 KONFLIKT PO ZAKOŃCZENIU SOBORU 251
    Teologia na Zachodzie w okresie chrystologicznej kontrowersji na Wschodzie 252
    Wschodnia kontrowersja dotycząca Chrystusa 254
    Spór monofizycki 257
    Leoncjusz z Bizancjum i ortodoksyjna chrystologia  259
    CZĘŚĆ V DZIEJE DWÓCH KOŚCIOŁÓW: WIELKA TRADYCJA ROZDZIELA
    WSCHÓD I ZACHÓD
    265
    ROZDZIAŁ 17 AUGUSTYN GŁOSI CHWAŁĘ BOGA I SKAŻENIE CZŁOWIEKA 269
    Życie i działalność Augustyna 270
    Historia teologii chrześcijańskiej 10 Augustyn a kwestia dobra i zła 275
    Augustyn o Kościele i sakramentach 278
    Augustyn o łasce i wolnej woli 281
    Pelagiusz i herezja pelagiańska 282
    Augustyn odpowiada Pelagiuszowi 284
    Augustyn i monergistyczna doktryna Boga i zbawienia 289
    ROZDZIAŁ 18 KOŚCIÓŁ ZACHODNI STAJE SIĘ RZYMSKOKATOLICKI 293
    Semipelagianizm 294
    Papież Grzegorz Wielki 301
    Pogląd Grzegorza I na zbawienie 303
    ROZDZIAŁ 19 KOŚCIÓŁ WSCHODNI STAJE SIĘ PRAWOSŁAWIEM 307
    Trwały wpływ Orygenesa 308
    Liturgia i tradycja 309
    Jan Chryzostom – Złotousty 311
    Maksym Wyznawca i monoteletyzm 313
    Maksym Wyznawca i teandryczna wizja rzeczywistości 315
    Jan z Damaszku i ikonoklazm 319
    ROZDZIAŁ 20 WIELKA SCHIZMA – POWSTANIE DWÓCH TRADYCJI 323
    Spór z powodu papiestwa 325
    Kontrowersja wokół filioque 326
    CZĘŚĆ VI SAGA KRÓLOWEJ NAUK: SCHOLASTYCY WSKRZESZAJĄ
    I KORONUJĄ TEOLOGIĘ
    331
    ROZDZIAŁ 21 ANZELM I ABELARD ROZMYŚLAJĄ O DROGACH BOŻYCH 337
    Życie i działalność Anzelma z Canterbury 338
    Ontologiczny dowód Anzelma na istnienie Boga 339
    Natura Boga według Anzelma 343
    Anzelm i zadośćuczynna teoria pojednania 344
    Życie i niepowodzenia Piotra Abelarda 346
    Filozoficzny styl Abelarda 347
    Abelard i jego teoria moralnego wpływu 349
    ROZDZIAŁ 22 TOMASZ Z AKWINU DEFINIUJE CHRZEŚCIJAŃSKĄ PRAWDĘ 353
    Teologiczny kontekst dorobku Tomasza z Akwinu 353
    Życie i działalność Tomasza z Akwinu 354
    Metoda teologiczna Tomasza z Akwinu 357
    Pogląd Tomasza z Akwinu na wiarę, rozum i teologię naturalną 358
    Doktryna Boga według Tomasza z Akwinu 362
    Pogląd Tomasza z Akwinu na język religijny jako analogię 365
    Nauka Tomasza z Akwinu o zbawieniu 367
    ROZDZIAŁ 23 NOMINALIŚCI, REFORMATORZY I HUMANIŚCI
    PODWAŻAJĄ SCHOLASTYCZNĄ SYNTEZĘ
    373
    Okres renesansu. Trzej poprzednicy Reformacji 373
    William Ockham i nominalizm 375
    Jan Wiklef i lolardzi 382
    Erazm z Rotterdamu i humanizm chrześcijański 386
    CZĘŚĆ VII KOLEJNY ZWROT W DZIEJACH TEOLOGII: REFORMY
    I PODZIAŁ W KOŚCIELE ZACHODNIM
    395
    Tło Reformacji 396
    ROZDZIAŁ 24 LUTER NA NOWO ODKRYWA EWANGELIĘ I DZIELI KOŚCIÓŁ 401
    Teologia krzyża według Lutra 405
    Poznanie Boga według Lutra 410
    Ukryty i objawiony Bóg Lutra 414
    Doktryna usprawiedliwienia – „być albo nie być” Kościoła 416
    Luter o kapłaństwie i sakramentach 418
    Podział w protestantyzmie: Luter kontra Zwingli w kwestii Wieczerzy Pańskiej 421
    ROZDZIAŁ 25 ZWINGLI I KALWIN SYSTEMATYZUJĄ MYŚL PROTESTANCKĄ 425
    Teologia reformowana 425
    Ulryk Zwingli – życie i działalność reformacyjna 427
    Teologia Zwingliego 429
    Zwingli kontra Luter w kwestii sakramentów 432
    Życie Jana Kalwina i jego reformacyjna działalność 436
    Teologia Kalwina 438
    ROZDZIAŁ 26 ANABAPTYŚCI POWRACAJĄ DO KORZENI CHRZEŚCIJAŃSTWA 443
    Radykalna reformacja i anabaptyści 444
    Baltazar Hubmaier – życie i działalność reformacyjna 447
    Teologia Hubmaiera 449
    Menno Simons – życie i działalność reformacyjna 452
    Teologia Simonsa 454
    ROZDZIAŁ 27 DROGI RZYMU I CANTERBURY SIĘ ROZCHODZĄ 459
    Historyczne tło Reformacji angielskiej 460
    Historyczne tło katolickiej reformy 463
    Thomas Cranmer – ojciec Reformacji angielskiej 465
    Richard Hooker – architekt anglikanizmu 469
    Sobór Trydencki – klejnot reformy katolickiej 475
    CZĘŚĆ VIII ROZPAD OŚRODKA DZIEJÓW: PROTESTANCI PODĄŻAJĄ
    RÓŻNYMI DROGAMI
    483
    ROZDZIAŁ 28 ARMINIANIE PODEJMUJĄ PRÓBY REFORMOWANIA
    TEOLOGII REFORMOWANEJ
    487
    Scholastyka reformowana i supralapsarianizm 489
    Doktrynalna zgoda kalwinistów 493
    Jakub Arminiusz i spór remonstrancki 494
    Arminiusz krytykiem teologii reformowanej 498
    Doktryna predestynacji autorstwa Arminiusza 502
    Ewangeliczny synergizm Arminiusza 504
    Dziedzictwo arminianizmu 505
    ROZDZIAŁ 29 PIETYŚCI DĄŻĄ DO DOPEŁNIENIA TEOLOGII LUTERAŃSKIEJ 509
    Ortodoksja luterańska jako fundament pietyzmu 511
    Czterech inicjatorów i propagatorów pietyzmu 513
    Główne tezy pietyzmu 522
    Dziedzictwo pietyzmu 527
    ROZDZIAŁ 30 ANGIELSCY PURYTANIE I METODYŚCI PRÓBUJĄ
    OŻYWIĆ TEOLOGIĘ
    531
    Ruch purytański i jego teologia 533
    Jonatan Edwards – książę purytan 542
    Jan Wesley – założyciel metodyzmu 548
    Dziedzictwo purytanizmu i metodyzmu 555
    ROZDZIAŁ 31 DEIŚCI USIŁUJĄ PRZEKSZTAŁCIĆ TEOLOGIĘ PROTESTANCKĄ 557
    Definicja deizmu 558
    Prekursorzy i promotorzy deizmu 562
    Cechy deizmu 569
    Dziedzictwo deizmu 571
    CZĘŚĆ IX STARY WĄTEK SIĘ URYWA: REAKCJA LIBERAŁÓW
    I KONSERWATYSTÓW NA NOWOCZESNOŚĆ
    573
    Podziały w XX wieku – skutek modernizmu 575
    ROZDZIAŁ 32 ASYMILACJA TEOLOGII LIBERALNEJ Z PANUJĄCĄ KULTURĄ 579
    Modernizm – kulturowy kontekst teologii liberalnej 581
    Friedrich Schleiermacher – ojciec nowoczesnej teologii liberalnej 583
    Albrecht Ritschl i poszukiwanie istoty chrześcijaństwa 588
    Główne cechy teologii liberalnej 590
    Dziedzictwo liberalnej teologii protestanckiej 592
    ROZDZIAŁ 33 KONSERWATYWNA TEOLOGIA USZTYWNIA ZASADY TRADYCJI 595
    Fundamentalizm – zakwestionowany termin 596
    Tło i prekursorzy fundamentalizmu 598
    Ruch fundamentalistyczny 602
    Cechy teologii fundamentalistycznej 608
    Dziedzictwo fundamentalizmu 610
    ROZDZIAŁ 34 NEOORTODOKSJA WZNOSI SIĘ NAD PODZIAŁAMI 613
    Søren Kierkegaard – prekursor nowej ortodoksji 616
    Karol Barth – założyciel neoortodoksji 620
    Wspólne cechy i dziedzictwo neoortodoksji 630
    ROZDZIAŁ 35 ZMAGANIA WSPÓŁCZESNEJ TEOLOGII 635
    Teologia ewangelikalna 637
    Teologia rzymskokatolicka 641
    Teologia procesu 644
    Teologie wyzwolenia 648
    Teologia eschatologiczna 652
    Kakofonia czy chór? 654
    ZAKOŃCZENIE: NIEDOKOŃCZONA OPOWIEŚĆ 655
    WYBRANA POLSKA BIBLIOGRAFIA DZIEJÓW MYŚLI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ 659
    INDEKS OSÓB 673
    INDEKS RZECZOWY 679

    Format: B5
    Liczba stron: 692
    Oprawa: twarda