Chrzest w Nowym Testamencie
- 19,99 zł
- szt.
- Producent: CHIB
- Waga: 0.25 kg
-
Dostępność:
Jest
Czas realizacji: 1 - 2 dni robocze
- Autor: Jack Cottrell
- ISBN: 978-83-88252-50-1
- Liczba stron: 186
- Wymiary: 130x195 mm
- Rok wydania: 2012
Co na temat chrztu mówi dwanaście podstawowych tekstów Nowego Testamentu, skrupulatnie przeanalizowanych i opisanych w trzynastu rozdziałach książki?
Wstęp
Biblia nie milczy na temat chrztu. Zarówno sekcje narracyjne,
jak i sekcje dydaktyczne, zawierają wiele wyraźnych i bezpośrednich
stwierdzeń na ten temat. Są one rozrzucone po całym
Nowym Testamencie, od Ewangelii i Dziejów Apostolskich, aż
do listów Pawłowych i ogólnych (powszechnych).
Głównym problemem dzisiaj, jeśli chodzi o zamieszanie
związane z chrztem, nie jest brak materiału biblijnego, ale raczej
bezwarunkowe przywiązanie do pewnych teologicznych założeń.
Jest to niezwykle trudne – niektórzy by nawet powiedzieli,
że niemożliwe – by być obiektywnym w czasie interpretowania
Biblii. Mamy tendencję do tego, żeby czytać ją, a zwłaszcza
fragmenty dotyczące chrztu, z wcześniej przyjętymi założeniami
odnośnie tego, co dany fragment „musi tak naprawdę znaczyć”
albo „z pewnością nie może znaczyć”.
Z pełną świadomością związanych z tym trudności, naszym
celem jest przestudiowanie nowotestamentowych fragmentów
mówiących o chrzcie w taki sposób, jakbyśmy słyszeli czy widzieli
je pierwszy raz. Tak, jak pewne kluczowe stwierdzenia
byłyby zrozumiane przez tych, którzy słyszeli je jako pierwsi.
Jak Nikodem zrozumiałby Ewangelię Jana 3,5? Jak słuchający
Piotra zrozumieliby Dzieje Apostolskie 2,38? Jak Paweł zrozumiałby
nakaz Ananiasza z Dziejów 22,16? Jak też pierwsi adresaci
Listów do Rzymian i Kolosan interpretowaliby nauczania na
temat chrztu, zawarte w tych listach? Jak odnosiliby to nauczanie
do swojego życia? Jakie jest naturalne, bezpośrednie znaczenie
fragmentów mówiących o chrzcie dla osoby, która teraz czyta
Nowy Testament? Jak zrozumiałaby odniesienia do chrztu, jeśli
nie znałaby albo nie byłaby przywiązana do żadnego konkretnego
teologicznego punktu widzenia, np. reformowanego, katolickiego,
luterańskiego, czy „campbellowskiego”1?
Choć jest to niezwykle trudne, powinno być celem każdej
egzegezy czy hermeneutyki. Musimy odrzucić wszystkie hermeneutyczne
teorie, które mówią, że pierwotne znaczenie tekstu
jest albo nie do odkrycia, albo nie ma znaczenia. Musimy
podchodzić do Biblii z przekonaniem, że oryginalne znaczenie
większości tekstów - i takie, jakie było w zamierzeniu autora,
i takie, jak rozumieli je pierwsi adresaci - jest dla nas do odzyskania
z dużą dozą prawdopodobieństwa. Musimy też uznawać
to pierwotne znaczenie za precyzyjne i miarodajne.
Nie chodzi o to, że perspektywa historyczna i teologiczna nie
ma znaczenia przy dążeniu do tego celu. Musimy być gotowi na
przyjęcie pomocy od każdego, kto już przestudiował dany tekst
i posiada wiedzę potrzebną do jego właściwego zrozumienia. Nie
możemy też zignorować właściwego ograniczenia nakładanego
przez teologię systematyczną, jeśli chodzi o egzegezę, zwłaszcza
jeśli wierzymy w logiczną spójność Biblii. O ile nie jesteśmy irracjonalistami,
musimy wierzyć, że wszystkie biblijne doktryny
są ze sobą spójne. Cokolwiek jest powiedziane na temat chrztu,
musi to być zgodne z tym, co zostało powiedziane na temat takich
tematów jak grzech, zbawienie i Kościół. Relacja między systematyczną
teologią i egzegezą jest w pewnym sensie dialektyczna.
Dane otrzymane z egzegezy fragmentów, których znaczenie jest
wyraźniejsze, muszą być ciągle porównywane i zestawiane, żeby
płynące z tego wnioski mogły być właściwie użyte do egzegezy
innych (zwłaszcza trudniejszych) fragmentów.
Biorąc pod uwagę tę dialektyczną relację – albo być może
z jej powodu – musimy być bardzo sceptyczni względem każdego
systemu, który zmusza nas, byśmy występowali przeciwko
naturalnemu i oczywistemu znaczeniu dużej liczby fragmentów,
zwłaszcza jeśli mówią o tym samym, np. o chrzcie. Trzeba zakwestionować
wiarygodność systemu, który zmusza nas do interpretowania
takich fragmentów w nienaturalny albo naciągany sposób,
dzięki któremu wyciąga się z nich coś, czego w nich tak naprawdę
nie ma. Innymi słowy, jeśli jedynym powodem naruszenia spójności
grupy fragmentów jest powód dogmatyczny, to prawdopodobnie
musimy przemyśleć nasz system teologiczny tak, żeby pozwolił
nam na odkrycie prawdziwego znaczenia tych fragmentów.
Naszym celem w tej książce jest danie przyzwolenia, aby tekst
nowotestamentowy mówił tak obiektywnie jak to tylko możliwe,
z minimum odniesienia do systemów teologicznych. Naszymi
głównymi narzędziami będą studia lingwistyczne, leksykograficzne
oraz tła, co jest uznaną od dawna hermeneutyczną zasadą porównywania
Pisma z Pismem. Omówimy dwanaście fragmentów
kluczowych dla znaczenia2 chrztu, w kolejności, w której pojawiają
się one w naszych Bibliach. (Wszystkie cytaty pochodzą z Biblii
Warszawskiej, o ile nie zaznaczono inaczej).
SPIS TREŚCI
Od wydawcy ....................................................................... 5
Wstęp ................................................................................. 7
1. Ewangelia Mateusza 28,19-20 ................................... 11
2. Ewangelia Marka 16,15-16 ......................................... 23
3. Ewangelia Jana 3,3-5 .................................................. 31
4. Dzieje Apostolskie 2,38-39 (I) ................................... 43
5. Dzieje Apostolskie 2,38-39 (II) .................................. 53
6. Dzieje Apostolskie 22,16 ............................................ 65
7. List do Rzymian 6,3-4 ................................................ 77
8. 1 List do Koryntian 12,13 ......................................... 89
9. List do Galacjan 3,26-27 .......................................... 101
10. List do Efezjan 5,25-27 ............................................ 113
11. List do Kolosan 2,11-13 ............................................ 123
12. List do Tytusa 3,5 ..................................................... 135
13. 1 List Piotra 3,21 ...................................................... 147
Podsumowanie ............................................................... 156
Przypisy .......................................................................... 159
Wykaz skrótów .............................................................. 169
Autor: Jack Cottrell
Stron 186
Format 130x195 mm
ISBN 978-83-88252-50-1